Świadome Odżywianie

Świadome odżywanie – styl życia czy konieczność?

Świadome odżywianie to hasło, które słyszymy coraz częściej. Być może zdarzyło ci się być w sytuacji, kiedy ktoś ze znajomych patrzył na ciebie wilkiem, że zamawiasz mięso, a nie danie wegetariańskie. Albo hamburgera zamiast zdrowej sałatki, a do tego jakiś napój gazowany zamiast wody, czy zielonej herbaty. Czym jest świadome odżywianie dzisiaj – czy znasz jego zasady? Co oznacza uważność w żywieniu w praktyce? Dlaczego zdrowe jedzenie jest tak ważne? 

 

Świadome Odżywianie

Świadomość żywieniowa dzisiaj

Jeszcze kilkadziesiąt lat temu nasze nawyki żywieniowe różniły się od dzisiejszych. Wynikało to z pewnością po części z tego, że wielu produktów nie było dostępnych jeszcze na naszym rynku. Nie było też tak rozwiniętego przemysłu spożywczego i tak zwanej „żywności przetworzonej”. Dzisiaj mamy ogromną różnorodność produktów. Patrząc na półki sklepowe, często zastanawiamy się, co wybrać spośród wielu produktów z tego samego rodzaju. To powoduje, że dokonując wyboru żywności, często sugerujemy się ceną i szybkością przygotowania do spożycia. Nie czytamy dokładnie etykiet, co jest w składzie. Wiele osób wybiera produkty gotowe, które wystarczy tylko podgrzać. Efektem takiego podejścia często jest wybór produktów tanich, wątpliwej jakości. Takich, które mają wysoki wskaźnik glikemiczny, barwniki, konserwanty, polepszacze smaku i zapachu. Od takiej żywności tyjemy. Wyniszcza nasz organizm. To nie jest świadome odżywianie.

 

Świadome Odżywianie

 Uważność w żywieniu – co oznacza w praktyce?

W związku z prowadzonym stylem życia postępem cywilizacyjnym dającym dam duże możliwości rozwoju zawodowego, ale też ograniczającym nasz czas dla siebie, wiele osób walczy dzisiaj z otyłością. Jest to choroba cywilizacyjna praktycznie większości populacji na świecie. Zmusza to ludzi do szukania rozwiązań i zwiększania świadomości dotyczącej nawyków żywieniowych oraz świadomego odżywiania. Określa się to dzisiaj mianem „uważności w żywieniu”. Polega ona na tym, że przyglądamy się bardziej produktom, ich miejscu pochodzenia, sposobie przetwarzania, zawartości szkodliwych
i niezdrowych substancji. Zdrowe odżywianie zaczęło być również reklamowane przez różnego rodzaju gwiazdy, osoby publiczne, media. Pokusić by się można o stwierdzenie, że zdrowy i modny styl życia reklamowany jest wręcz jako filozofia życia. Jakkolwiek, prawda jest taka, że aby zachować zdrowy i sprawny organizm, zdrowe nawyki żywieniowe nie powinny być walką o ładną sylwetkę, ale właśnie  stylem życia, który prowadzimy zawsze, nie narażając naszego organizmu na wahania wagi, czy efekt jo-jo.


Świadome Odżywianie Jak czytać etykiety

 Co więc należy robić, aby zachować uważność i świadomie się odżywiać?

  • kupować produkty ze sprawdzonych i wiarygodnych źródeł,
  • celebrować każdy posiłek – nie tylko jego spożywanie, ale też proces przygotowywania,
  • spożywać posiłek wolno, przeżuwając dokładnie i powoli każdy kęs,
  • jeść regularnie – zadbać o to, żeby przerwy między posiłkami nie były dłuższe niż 3 godziny,
  • obserwować swoje ciało i jego reakcję na spożywane produkty, jeść tylko to, co jest dobre dla naszego organizmu,
  • kupować produkty zdrowe, ale też nie mieć poczucia winy, gdy od czasu do czasu zjemy coś spoza tej listy. Nie wpłynie to dobrze na nasze samopoczucie i nie przysłuży się naszemu organizmowi,
  • uczyć siebie i dzieci odróżniać oznaki prawdziwego głodu, od głodu z powodu nudy, czy emocji. Zarówno dzieci jak i dorośli często wpadają w pułapkę tzw. „kompulsywnego jedzenia”,
  • jeść mniejsze porcje, do momentu gdy czujemy się najedzeni – przygotowanie mniejszych porcji uchroni przed nawykiem „wyczyszczania talerza”,
  • zadbać o to, aby mieć zawsze pod ręką zdrową przekąskę: pokrojoną marchewkę, owoc, zdrowy baton,
  • owoce jeść tylko przed południem. Cukier zawarty w owocach, jakim jest fruktoza, przetwarzany jest przez wątrobę. Nadmiar fruktozy wątroba przetwarza w tłuszcz, który odkłada się w postaci tkanki tłuszczowej.

Świadome odżywianie – dlaczego jest tak ważne?

Dzisiejszy styl życia spowodował, że bez względu na to, jaki zawód wykonujemy, spożywamy posiłki w pośpiechu, nie dbając o to, co jemy i w jakich ilościach. Na naszym talerzu często ląduje żywność mocno przetworzona. Gotowe dania do odgrzania w mikrofalówce, pizza lub i inny rodzaj śmieciowego jedzenia typu fast food. Po takich posiłkach często czujemy bóle żołądka, wzdęcia, zaburzenia pracy jelit w postaci zaparć lub biegunki. Wydawałoby się, że to, co dostarczamy naszemu organizmowi, ma wpływ tylko na nasz układ trawienny. Nic bardziej mylnego!

Nasz sposób żywienia, wpływa nie tylko na nasz układ trawienny, ale powiązany jest też z naszym układem nerwowym. W naszym mózgu znajdują się ośrodki, które odpowiedzialne są za przekazywanie informacji związanych z pobieraniem pożywienia, procesami trawienia, przemiany materii. Odpowiedzialne są również za sygnały dotyczące uczucia głodu, jak i przekazywanie informacji o zaspokojeniu naszych potrzeb energetycznych (uczucia sytości). W wyniku całego tego skomplikowanego procesu następuje  podniesienie poziomu endorfin – zwanych hormonami szczęścia.

Odżywiając się świadomie i z większą uważnością przysłużymy się całemu naszemu organizmowi. Świadome odżywianie to również odpowiednio dobrana, naturalna suplementacja, która uzupełni niedobory składników odżywczych. W ten sposób zadbamy nie tylko o naszą formę fizyczną i dobrą pracę naszych organów wewnętrznych. Dzięki temu zapewnimy sobie dobre samopoczucie i szczęśliwe życie bez chorób.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *